قرارداد هوشمند چیست؟

برای تعریف قراردادهای هوشمند بهتر است مثالی را خدمت شما بازگو کنیم تصور کنید که قصد باز سازی و تعمیرات ویلای خود را داشته باشد. این کار یک فرآیند نسبتاً پیچیده و طاقت‌فرسا است که به کاغذبازی‌های زیاد، ارتباط با شرکت ها و افراد مختلف نیاز دارد، همچنین اطلاعات قابل قبولی درباره آن زمینه و ریسک‌های آن نیاز است. به همین دلیل است که اکثر افراد، تصمیم می‌گیرند کار را به یک شرکت خدمات پیمانکاری بسپارند تا تمام اقدامات لازم را انجام دهد و از زمان آغاز مذاکرات تا پایان کار آن، بر معامله نظارت داشته باشد.

علاوه بر این، شرکت های خدمات پیمانکاری تحت عنوان خدمات سپرده نیز ارائه می‌کند که در قراردادهایی که مقدار وجه بسیار زیاد است و اعتماد کامل به‌طرف دوم معامله وجود ندارد، بسیار کارآمد است. بااین‌وجود، پس از یک معامله موفق، حدوداً 7% قیمت فروش به‌عنوان کمیسیون به نمایندگان کارفرما و پیمانکار تعلق می‌گیرد؛ که برای کارفرما، این مبلغ، ضرر زیادی است.

در چنین موقعیت‌هایی، قرارداد هوشمند می‌تواند بسیار مفید واقع شود و تحول مثبتی در صنعت ایجاد کند. قراردادهای هوشمند مشکل اعتماد را حل می‌کنند. قراردادهای هوشمند، بر اساس اصل «اگر- سپس» کار می‌کنند. این بدین معنی است که تنها زمانی کارفرما به پیمانکار واگذار می‌شود که مبلغ موافقت شده برای سیستم ارسال‌شده باشد.

این قراردادها به‌عنوان خدمات سپرده نیز کار می‌کنند، یعنی پول و مالکیت در سیستم ذخیره خواهد شد و دقیقاً به‌صورت هم‌زمان بین طرفین معامله، توزیع خواهد شد. علاوه بر این، صدها نفر شاهد این معامله هستند و آن را تأیید می‌کنند، بنابراین تضمین می‌شود که فرآیند تحویل بدون مشکل طی شود. ازآنجایی‌که بین طرفین معامله، مشکل عدم اعتماد وجود ندارد، بنابراین نیازی به‌واسطه نیست. تمام اقداماتی که توسط شرکت خدمات پیمانکاری انجام می‌شود را می‌توان از قبل در قراردادهای هوشمند اعمال کرد و درعین‌حال، کارفرما و پیمانکار را از بسیاری از هزینه‌های اضافی، معاف می‌کند.

و این تنها، یک نمونه ساده از کاربردهای بالقوه‌ی Smart Contract ها است. آن‌ها تبادل پول، دارایی و هر چیز ارزشمند دیگری را تسهیل، شفافیت کامل را تضمین، از خدمات و هزینه‌های واسطه‌ها جلوگیری و مشکل عدم اعتماد بین طرفین معامله را برطرف می‌کنند. کد یک قرارداد هوشمند خاص، شامل تمام نکات و شرایط توافق شده توسط طرفین و اطلاعات مربوط به معامله که در بلاک چین (دفتر عمومی کل غیرمتمرکز توزیع‌شده) ثبت‌شده است، می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

با ما تماس بگیرید

647-955-7767